Nieuw jaar, nieuw leesbevorderingsproject: afgelopen vrijdag was de aftrap van een heel tof pilotproject i.s.m. met Filmhub Midden, een netwerk voor filmeducatie. Een aantal 3e klassen in Lelystad en Almere hebben mijn boek ‘Het zusje van’ gelezen en gaan daar de komende weken hoofdstukken uit verfilmen!

Voor mij is dit echt een droomproject, omdat ik mijn twee grote schrijfdromen hierin kan combineren: boeken schrijven én scenarioschrijven. Ik heb al zoveel plezier gehad in de voorbereidingen en het enthousiasme van de leerlingen en hun docenten spatte er vrijdag in Lelystad vanaf.

Daar gaf ik de kick-off les in de mooie theaterzaal op het Porteum aan 50 leerlingen (2 klassen). We hadden het over de belangrijkste verschillen tussen boek & film. Hoe kun je bijvoorbeeld gedachten uit het boek vertalen naar beeld? Wat maak je in een film van een zin als: ‘Liv denkt aan Alex’?

Zelf bewerkte ik de proloog uit ‘Het zusje van’ (P9-10) tot script, om stap voor stap te laten zien welke keuzes je moet/kunt maken bij de bewerking van boek naar beeld.

Première

Op dinsdag 31 januari geef ik deze kick-off les nog een paar keer, dan in Almere. Daarna gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met hun scripts voor hoofdstukken uit het boek. Ze krijgen van een filmdocent les over o.a. filmen, camera-acteren en monteren. Ik vond het zelf alvast mooi om te ontdekken welke stukken het populairst waren om te verfilmen. De opgesloten-in-de-wc-scènes deden het bijvoorbeeld erg goed 😉

Ik ben heel benieuwd naar alle scripts & films die de leerlingen dit voorjaar gaan maken van ‘Het zusje van’! Op afstand ga ik (waarschijnlijk, daar is het een pilot voor, om te onderzoeken wat werkt en haalbaar is) de scripts meelezen en van feedback voorzien. En natuurlijk ben ik straks (maart/april) aanwezig op de premières op beide scholen!