Terwijl sommigen (velen) van jullie al genieten van de zomervakantie, vierde ik samen met de leerlingen, docenten én ouders op het Porteum in Lelystad nog de filmpremière van mijn boek Het zusje van.

Dit was de feestelijke afsluiting van het project Lezen in Beeld, waar de leerlingen sinds april mee bezig zijn. Extraatje was de theaterzaal in Porteum, met MEGAGROOT scherm, waarop de leerlingen elkaars films voor het eerst zagen. Elk groepje kwam daarna naar voren, om complimenten te ontvangen en vragen te beantwoorden over hun script-filmproces, van filmdocent Lisa Giezen & mij als auteur.

Het was de tweede keer dat we deze lessenreeks deden en dus ook de tweede première-avond. Maar dat maakte het zeker niet minder speciaal. Het mooie is dat de films in deze groep ook weer heel anders zijn geworden!

Waar heb ik van genoten?

Van dialogen en details uit mijn boek die de leerlingen naar het scherm brachten en net zo veel van de door henzelf aangepaste dialogen die heel natuurlijk klonken. (Er was een ‘pizza of patat’-dialoog waarvan ik wilde dat ik die in mijn boek had geschreven!)

Van de close-ups en onverwachte camerastandpunten, van de goed geacteerde verliefde blikken tussen Liv en Nick en van tussendoorshots van schoenen of kluisjes. Van hun creatief bedachte filmlocaties op school en professionele sequenties (korte opeenvolgende shots, die superveel tijd kosten om te maken). Van de muziek die eronder was gezet voor extra drama en van appjes tussen Liv en mama in beeld. En natuurlijk vooral van het plezier en om mijn boek echt tot leven te zien komen.

Wat is Lezen in Beeld?

‘Lezen in Beeld’ is een lessenreeks, ontwikkeld i.s.m. Filmhub Midden, waarbinnen de klassen gezamenlijk mijn boek Het zusje van lezen. Daarna maakt elk groepje een film van 2-5 minuten (dit klinkt kort, maar film maken is superintensief werk!) en samen hebben ze zo een groot deel van mijn boek gecoverd. Tijdens de première vertel ik voor de ouders in de zaal wat er in de tussentijd met Liv gebeurt, zodat het verhaal van Het zusje van ook voor hen goed te volgen is.

Ik kan en wil hier nog zoveel meer over vertellen, want dit is echt mijn lievelingsproject als schrijver op school! Daarom vertel ik daar in een aparte post meer over, voor de docenten en leerlingen die me volgen. Wellicht ter inspiratie voor volgend schooljaar 🙂