Van Boek naar Doek: ‘Het zusje van’ en ‘Grijs’
Ik geef graag gastlessen op middelbare scholen n.a.v. mijn Young Adult-boeken. De bijzonderste zijn die binnen de lessenreeks Van Boek naar Doek, waarbij leerlingen scènes verfilmen uit mijn boek Het zusje van. Daar vertel ik in deze post meer over.
Van Boek naar Doek (of zoals we het eerder noemden: Lezen in Beeld) is een lessenreeks van 5-7 weken, ontwikkeld i.s.m. Filmhub Midden, waarbinnen de klassen eerst gezamenlijk mijn boek Het zusje van lezen. Daarna is de opdracht dat elk groepje van 3-6 leerlingen een film van een paar minuten maakt (dit klinkt kort, maar film maken is superintensief!). Zo heeft de klas samen een groot deel van mijn boek gecoverd.
Hoe werkt het?
Nadat de leerlingen het boek uit hebben, geef ik de eerste 2 gastlessen: 1 les over mijn boek & scenarioschrijven. Samen verdelen we die les ook de hoofdstukken die ze gaan verfilmen, zodat we max. 2x dezelfde scène verfilmd krijgen (wat ook wel leuk is, ter vergelijking!). Er zit namelijk 1 hoofdstuk in mijn boek dat zo populair is dat anders bijna alle groepjes die kiezen (de Liv wordt opgesloten in de wc-scène). Als ik voor de 2e les kom, hebben de leerlingen al een eerste versie van hun script gemaakt en daar geef ik feedback op zodat ze een nog betere versie kunnen maken voordat ze echt gaan filmen.
Daarna stap ik even uit beeld en krijgen de leerlingen 2 gastlessen van een filmdocent: filmtechnieken/monteren & camera-acteren. Onder begeleiding van hun eigen docent Cultuur of Nederlands maken ze tijdens de lessen een shotlist (veel werk hè!) en krijgen ze tijd om te filmen en editen. De filmdocent en ik komen dan op de première weer terug (lees daarover meer in mijn eerdere post).
Binnenkort ook met Grijs
Dit is mijn absolute lievelingsproject van 2023. Niet alleen omdat het als schrijver geweldig is om je eigen boek op groot scherm terug te zien, maar vanwege alles wat dit project heeft: met de hele klas tegelijk hetzelfde boek lezen, scriptschrijven, acteren, filmen, monteren, sounddesign (optioneel) – er zit voor iedere leerling wel iets in dit project wat hij/zij superleuk vindt en het boek komt zo echt tot leven bij de jongeren.
Op Porteum in Lelystad hebben we deze lessenreeks nu 2x afgerond: eerst als pilot met Filmhub Midden en daarna zelfstandig (steeds in 3e klassen, van vmbo t/m vwo). In schooljaar 2023/2024 mag ik op Porteum weer 2 rondes begeleiden en op een school in Harlingen gaan leerlingen in januari 2024 starten met het verfilmen van mijn nieuwste boek Grijs. Verder zijn er al diverse ‘misschien-scholen’ met interesse en we proberen altijd aan te sluiten bij de wensen van een school. Zo is er o.a. een aanvraag om deze lessen aan te bieden binnen 1 projectweek (maandag starten, vrijdag première), voor eind april 2024.
Je mag me altijd een berichtje sturen als je meer info wilt!